Restaurangbranschen är en av de som blivit hårdast drabbade av pandemin. Alla Sveriges restauranger testas på en ny nivå och det är endast de allra starkaste som överlever. De som överlever har de bästa förutsättningarna att florera när pandemin är över. Under denna period är det många som kämpar fullt med att enbart försöka klara av att hålla restaurangen igång. Däremot är denna pandemi en viktig lärdom och denna situation går att vända till något positivt. Genom att nu överse sina utgifter och försöka minimera förlusterna kan detta ge bättre förutsättningar för framtiden.
Ett bra sätt att hålla kontakt med kunderna under karantäntider och dylikt är att vara aktiv på Sociala medier och nå ut via dessa. Berätta på sociala medier att ni fortfarande har öppet meen att det gäller att anpassa sig efter restriktionerna osv. Berätta vad just er restaurang har vidtagit för åtgärder för att minska smittorisken.
Under tuffa tider gäller det att vara innovativ och finna nya lösningar. Det är de anpassningsbara restaurangerna som klarar sig bäst. Kolla över ekonomin. Var kan ni skära ner på utgifterna och vad kan ni helt och hållet sluta med? Svara på dessa frågor och kom med nya lösningar. Många restauranger har nu börjat erbujda take-away och hemleverans som en lösning till de hårda restriktionerna. Idag finns även många hjälpmedel för dig som restaurangschef vad gäller matsvinn, inventering och administration. Kika runt och hitta verktyg som kan ge dig bra information och överblick för att dra ner på kostnaderna och minska förlusterna. Ta dig genom stormen och kom ut starkare än innan.