5 Restaurangutgifter att planera för när du öppnar upp nytt

Hur mycket kostar det egentligen att starta en restaurang? Kort sagt, mycket.

Det mer detaljerade svaret är att startkostnader för restauranger kan variera vilt beroende på koncept, plats och typ av mat. Det är viktigt att göra så mycket forskning som möjligt innan du dyker in.

Här är intressant statistik från undersökningen:

Genomsnittlig startkostnad utan markköp: Cirka 5 000 000kr

Genomsnittlig startkostnad per plats utan markköp: Cirka 42 000kr

Genomsnittlig kostnadsöverskridning från ursprungliga kostnadsberäkningar: Cirka 33%

Naturligtvis är det bara medelvärden. Vissa restauranger kan kosta mycket mindre, medan andra tar en investering på miljoner dollar för att bygga. En sak som kan oroa potentiella framtida restaurangägare är hur lätt dessa kostnader underskattas, vilket innebär att dina planerade utgifter hamnar över din budget

För att undvika detta, tänk på dessa fem restaurangutgifter när du startar eller öppnar en ny restaurang.

Utrustningskostnader

Alla restauranger behöver rätt utrustning för att förbereda, lagra och servera mat. Naturligtvis måste du överväga vilka typer av livsmedel och drycker du kommer att servera innan du köper utrustning, eftersom vissa kök kräver olika föremål. Till exempel kan en indisk restaurang behöva en tandoor, och om en restaurang kommer att innehålla en buffé måste extra hotellpannor, bärbara värmeelement och annan specialutrustning köpas. Vissa restauranger kan behöva installera en extra ugn för bakverk

Det är sunt förnuft att planera för stora biljettartiklar som intervall, ugnar, kylskåp och en frys, men du kan inte glömma att ta hänsyn till de hundratals små föremål som läggs upp snabbt, som Cambros för förvaring, halkskydd för golvet och en massiv tillgång till pappershandduk.

För att hålla sig inom budgeten kan restaurangens grundare överväga begagnad utrustning, jämföra shopping och hyra tidigt.

Personalkostnader

Nästan varje restaurang kommer att behöva anställa en stor personal. Även om du kan börja som en eller två personer, behöver du mer arbetskraft om dina kunder fortsätter att komma tillbaka.

När restauranger överväger personal är det viktigt att notera verksamhetens specifika behov. Restaurangpositioner på kontorserviceplatser inkluderar kassör / hälsare, linjekockar, chefer och diskmaskiner. Fullservice-restauranger kommer också att behöva servrar, och fina restauranger behöver också bartendrar och ett team av erfarna kockar i köket.

Även om en ny restaurang anställer erfaren (läs: högre betalda) personal, kommer de fortfarande att behöva utbildning för att göra sina jobb i ditt nya utrymme. Vissa restaurangägare kan försöka anställa oerfaren personal för att spara pengar i början, men det är troligt att de kommer att behöva ännu mer utbildning, vilket kostar extra pengar i form av din tid. De kan också få dessa viktiga första tjänster att fungera mindre smidigt.

Och kom ihåg, även om din restaurang inte ger vinst under de första veckorna (eller månaderna eller åren), måste du fortfarande betala din personal – både timanställda och lönebaserade anställda.

I vilket fall som helst är det viktigt att ta hänsyn till alla utgifter i samband med personalen. Dessa kostnader inkluderar rekrytering, löner, kläder, måltider och kanske till och med förmåner och ledighet.

Marknadsföringskostnader

Eftersom nya restauranger inte kan lita på mycket muntliga reklam i början är det viktigt att lämna utrymme för en gedigen marknadsföringsstrategi i din affärsplan.

Idag använder restauranger ofta betalda annonser i sociala medier och bortom. Detta kommer att kosta dig, men priset varierar beroende på vilken metod du använder. Google och Facebook tar ut olika priser för sponsring av meddelanden, så gör lite jämförelseshopping.

Vissa restauratörer väljer att hålla sig till att bara använda sociala medier (utan att betala till sponsorinlägg), men de betalar också ibland en anställd lite extra för att köra kontona åt dem.

Du kan också experimentera med rabatter för att locka nya kunder.

Du måste definitivt köpa ett domännamn för en webbplats och se till att webbplatsen listas i rätt kataloger. Extra kostnader kan inkludera att anställa en professionell för att optimera sidan eller att starta en restaurangapp för att kopplas till onlinebeställning och ditt lojalitetsprogram. All denna marknadsföring kan bidra till att öka intäkterna på lång sikt, men det mesta kräver en initialinvestering.

Kostnader för byggnad eller ombyggnad

Att bygga en helt ny restaurang är en stor investering. Kom ihåg att de ursprungliga restaurangkostnaderna som vi nämnde ovan var för restauranger som inte köpte mark. Även om din restaurang kommer att ta plats som en annan restaurang brukade, kommer det nästan alltid att finnas några om- och ombyggnadskostnader.

Din byggnadskonstruktion kommer att diktera mycket när det gäller din restaurang. Hur kommer din design att se ut och vilken typ av kundbas kommer den att tilltala? Hur kommer ditt kök att se ut? Kommer det att finnas tillräckligt med utrymme för din personal att röra sig? Är du villig att offra golvyta för fler kunder, även om detta kan göra att din restaurang verkar överbelastad och begränsa dina servrars rörlighet? Har du plats för leveransförare som väntar på att hämta mat? Det här är frågor som du alltid måste ställa i din restaurangrenovering.

Tekniska utgifter

För att hantera kostnader, påskynda tjänsten och köra mer effektivt vill du investera i lite restaurangteknik.

Från onlinebokningssystem till beställningsenheter på bordssidan och betalningskiosker till programvara som hjälper till att hantera kassaflöde och försäljningsstatistik, det finns många rörliga delar att tänka på. Medan program- och hårdvarukostnader för ny teknik kan tyckas överväldigande i startfasen av en ny restaurang, kan det också bidra till att göra verksamheten enklare att driva och hantera – och mer lönsam på lång sikt.

En annan teknikutgift som kommer att smyga in i din budget är de avgifter som tas ut av onlinebeställningsföretag som Ubereats. Det är svårt att säga nej till leverans idag, med onlinebeställningar ökar stadigt varje år. Eftersom varje företag tar ut en avgift eller en procentsats kan du dock börja arbeta med bara en plattform och sedan lägga till fler företag när du har gjort vinst senare.