Starta restaurang – hur ska jag tänka?

Att starta restaurang är inte en dans på rosor – det är mycket som måste göras i förprocessen. Till och börja med måste du tänka ut var du ska ha din restaurang. Läge påverkar hur mycket som helst. Ett av de största misstagen nyföretagare gör när de startar en restaurang är att inte förstå lägets betydelse. Fråga dig själv tidigt: Kommer din restaurang utifrån tema, mat etc. att passa in på en viss gata och viss plats. Finns den målgrupp du söker där och kommer den locka dem? Genom att besvara dessa frågor har du redan kommit långt med din plan. Bättre att investera när du har koll på läget än att hoppa hastigt in i branschen, då har du redan en tuff uppförsbacke.

Ännu en vanlig fälla är att underskatta marknadsföringens förmåga. Vissa glömmer helt bort att marknadsföra sin nyuppkomna restaurang och detta är en otrolig miss. Det räcker inte med att servera god mat, ha en trevlig personal och atmosfär. I starten måste ditt varumärke marknadsföras för att få upp försäljningssiffrorna och locka rätt målgrupp. Idag finns det avancerad marknadsföringsteknik som enkelt hjälper din restaurang att nå och locka rätt målgrupp.

Ha tålamod. Det är ytterst få restauranger som har en friktionsfri start. Det kommer att vara stressigt, tajt om pengar och det är inte ovanligt att gå minus i början. Förbered dig mentalt genom att inse att det kommer bli långa dagar och lite fritid. Ungefär en fjärdedel av alla nyöppnade restauranger stänger under första året pga konkurs eller för hög press. Håller du ut och har tålamod under den tuffa perioden, blir det bara lättare framöver och du är förmodligen starkare än dina konkurrenter.