drinktrenderTrender i Sverige har en tendens att starta i Stockholm på grund av att det är huvudstaden, eller i de sydliga städerna Malmö och Göteborg då dessa städer är närmare Danmark och i sin tur resten av Europa. Många av trenderna som tar fart i huvudstaden är inspirerade från USA medan trenderna söderifrån ofta är inspirerade från grannländerna söder om Skandinavien.

Drinktrender inom den svenska restaurangvärlden

Vad det gäller drinktrender inom restauranger och barer i Sverige kan man tydligt se att Stockholm är väldigt inspirerat av amerikanska koncept vilket även smittar av sig på resten av Sverige. Mat- och drinktrender brukar se likadana runtom i Sverige och senaste åren har man sett stor amerikansk influens. Det gäller både restaurangkoncept, mat och dryck. Både i Stockholm, Malmö och Göteborg kan man se en stor mängd restauranger öppnas med fokus på hamburgaren, i amerikansk style. Man kan även se att finare restauranger börjar implementera många amerikanska maträtter och cocktails i sina menyer enligt de drinktrender som växt fram.

Trendiga cocktails och maträtter

För att ge några exempel på vad som är trendigt i detta avseende under de senaste åren kan man förutom hamburgaren se att drinktrenderna börjar se väldigt amerikanska ut med cocktails som Old Fashioned och Whiskey sour på en majoritet av menyer. Dessa drinkar grundas med Bourbon, eller den amerikanska whiskeyn, som även börjar fylla sprithyllorna med sina många olika sorter. Folk i Sverige kan numera mycket mer om Bourbon och väljer de som sin spritsort där vodka och andra vita spriter var trendiga förr i tiden.

En annan amerikansk drinktrend är öltrenden. Inspirerad delvis från USA men inte helt och hållet, så ser man fler och fler människor bli intresserad av IPA, Indian Pale Ale, och mikrobryggerier med “finare” ölsorter som innehåller mer humle och mer alkohol. Dessa ölsorter smakar i regel mer än vanligare sorter och har blivit lite av en hobby för finsmakare. Amerikanska spritsorter, maträtter och ölsorter har tagit över mer och mer inom den svenska restaurangvärlden och folk har generellt sett blivit mer intresserade av att lära sig om dryck i allmänhet.